Inklukoalícia spája organizácie a ľudí, presadzuje školské podporné tímy, verí v demokratizáciu, participáciu a subsidiaritu, zdieľa príbehy a kazuistiky príkladov praxe a advokuje systémové a dlhodobé zmeny v inkluzívnom vzdelávaní. Od roku 2017 presadzujeme spoločensky významné témy a vyvíjame aktivity, ktorých cieľom je vyvíjať snahu o inkluzívne vzdelávanie všetkých detí na Slovensku formou tvorenia verejných politík.
Aktivity Inklukoalície a jej členov
» Advokujeme systémové a dlhodobé zmeny vo vzdelávaní v prospech podpory všetkých detí na úrovni národných stratégii a legislatívnych zmien.
» Advokuje systémové a dlhodobé zmeny v sociálnom začlenení.
» Zdieľame príbehy a kazuistiky príkladov dobrej i nefungujúcej praxe, preferujeme zber dát rodín a škôl v snahe poukázať na aktuálny stav a zmeny.
» Sieťujeme organizácie, odborníkov, rodičov, učiteľov a verejnosť v téme inkluzívneho vzdelávania.
» Presadzujeme školské podporné tímy v školách – profesijné štandardy, vzdelávanie a metodickú podporu, ako aj podporu pedagogických asistentov, vytvorenie jedného štátneho vzdelávacieho programu pre všetky deti s možnými úpravami podľa potrieb detí, dynamickú diagnostiku, posun k identifikácii potrieb, intervencii, terapii a medzirezortnej spolupráci, úpravu systému financovania viazaného na podporné služby, ranú starostlivosť.
» Veríme v demokratizáciu, participáciu a subsidiaritu smerom čo najbližšie k dieťaťu, ale aj k podpore kľúčových dospelých okolo dieťaťa.
Inklukoalícia a jej členovia už presadili:
- Legislatívne zmeny pre sociálne začlenenie detí a osôb so zdravotným znevýhodnením formou legislatívnych zmien a tým zvýšením dostupnosti sociálnych a zdravotných služieb.
- Navrhnutie a presadenie viacerých opatrení v Implementačnom pláne Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania na roky 2025-2027.
- Navrhnutie a presadenie viacerých opatrení v Stratégií inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní (2021) a v Prvom (2022) a v Druhom akčnom pláne (2024) plnenia Stratégie.
- Presadenie legislatívnych zmien v prospech inkluzívneho vzdelávania, pravidelné pripomienkovanie novelizácií školskej legislatívy (napr. zákon. č. 245/2008 Z. z., zákona č. 138/2019 Z. z., 596/2003 Z. z.; súvisiace vyhlášky).
- Členovia sú zapojení do práce 20 medzirezortných a rezortných pracovných skupín v oblasti vzdelávania, sociálnych vecí a zdravotníctva (pozrieť zoznam pracovných skupín)
- Upozorňovanie na nedostatky a watchdogging v téme inkluzívneho vzdelávania v národnom i medzinárodnom rámci.
- Vznik a podpora školských podporných tímov na školách (viac ako stomiliónov z EÚ fondov do škôl).
- Zvyšovanie počtov pedagogických asistentov v školách.
- Podporu deti v integrácii, aby mohli postupovať najmä podľa individuálnych vzdelávacích programov a nie podľa špecifických požiadaviek vzdelávacích programov daného postihnutia pre špeciálne školy (Dodatok č. 1, 2020).
- Vznik Inklucentra – Centra inkluzívneho vzdelávania s našimi expertmi a agendou inkluzívneho vzdelávania (2019).