Report z Komisie PO 4

  1. Domov
  2. Advokačná činnosť
  3. Report z Komisie PO 4
Advokačná činnosť

január – jún 2024

Prvý polrok roka 2024 sa niesol na Komisii cieľa 4 v menšej frekvencií stretnutí, prebehli iba 3 zasadnutia komisie a jedno per rollam hlasovanie členov komisie C4. Niektoré národné projekty, ich príprava a diskusia sa postupne zlepšujú, niekde ostáva stále veľká rezerva kvality.

Viaceré konzultácie/okrúhle stoly však zatiaľ nepriniesli posun v kvalite ich prípravy a  participatívneho procesu, ale aj v naplnení ich zmyslu. Dôvodom je často formálnosť, konzultácia tesne pred podaním projektov, či slabá facilitácia okrúhleho stola. Zároveň okrúhly stôl sa stal univerzálnym nástrojom participácie, hoci veľakrát sú pre kvalitu NP potrebné aj iné nástroje participácie, ako sú osobné konzultácie s kľúčovými stakeholdermi, neformálne pripomienkovanie projektov či skoršie zapojenie aktérov do tvorby a prípravy.  

Mimoriadne výsledky participácie a odbornej diskusie v príprave zámerov NP preukázal VÚDPaP, ktorý sa práve snažil o tento typ kvality participácie a pripravoval projekt s aktérmi a zohľadnil odporúčania odborníkov. Pracovná skupina pre oblasť pomoci pre deti a rodiny v núdzi, zriadená pod komisiou MV pre P SK 21-27 cieľa 4 zaznamenala zásadný rozkvet v aktivitách, činnostiach a prepojení NP medzi sebou.

Členovia Komisie upozorňovali na znepokojenie pri národných projektoch a DOV pre občiansky sektor, kde okrem iného aj vládna politika preukazovala nízku mieru ochoty k spolupráci a obava o politické zasahovanie do ich činnosti a financovania. Európska komisia v tomto zmysle opakovane pripomenula znepokojenie nad obmedzovaním občianskej spoločnosti, aj preto prebehli viaceré rokovania a komunikácia so zástupcami EK v snahe hľadať stabilizovanie a riešenie napätí v tejto oblasti.

Významnou zmenou pre občiansku spoločnosť bola aj rozsiahlejšia personálna zmena na ÚSV ROS.



7. zasadnutie Komisie – 7. februára 2024

Zasadnutiu dominovalo konečné schválenie opakovane predneseného projektu Ľudia a hrady na podporu zamestnávania ľudí v spolupráci s ÚSVRK. Komisia zároveň prejednávala aj informácie o ďalšom harmonograme výziev, NP a DOV a ďalších finančných nástrojov EÚ. Išlo o prvé zasadnutie s menším počtom bodov a priestorom na relevantnejšiu odbornú diskusiu, pri ktorej bolo predmetom aj podrobnejšie diskutovanie o pracovnej skupine NP k deťom a rodinám v núdzi.

8. zasadnutie Komisie – per rollam – 11. marca 2024

Išlo o prvé zasadnutie per rollam zamerané na navýšenie objemu finančných prostriedkov implementovaných prostredníctvom nástroja integrovaných územných investícií (IÚI) o 50 miliónov Eur so schválením takéhoto presunu členmi komisie, aby sa dostali finančné prostriedky na opatrenia v regiónoch v súlade s deklarovanou ambíciou MIRRI navýšiť viac potrebné opatrenia v regiónoch.

9. zasadnutie Komisie – 24. apríla 2024

Jarné zasadnutie sa prevažne venovalo projektom školstva vrátane jedného projektu Modernizácia služieb trhu práce z dielne MPSVR SR. Školské projekty sa niesli v duchu tém inklúzie a duševného zdravia: NP dáta o duševnom zdraví detí v školách, NP predčasné ukončovanie školskej dochádzky a NP príležitosť pre všetkých zameraný na desegregáciu. Projekty VÚDPaP-u boli dôsledne až ukážkovo pripravované a konzultované v participácií. Tretí projekt MŠVVaM SR v oblasti desegregácie bol pripravovaný pod časovým tlakom a bol schválený členmi komisie C4 s podmienkou na dodatočne dopracovanie. Posledným menším projektom z dielne MŠVVaM SR boli individuálne elektronické vzdelávacie účty pri vzdelávaní dospelých.

10. zasadnutie Komisie – 27. júna 2024

Letné záverečné zasadnutie školského roka sa venovalo viac projektom MPSVR SR a to dobre pripraveným projektom  NP Podpora poskytovania komunitných a kvalitných sociálnych služiebNP Vytvorenie systému distribúcie darovaných potravín.

Ďalšie tri projekty sa venovali téme rozvíjania odborných kapacít inšpekcie sociálnych vecí, dobudovaniu a skvalitneniu priestorov Centier pre deti a rodiny a deinštitucionalizácií ústavnej starostlivosti. Národný projekt Podpora udržateľného sociálneho hospodárstva, ktorého prijímateľom mala byť Aliancia pre sociálnu ekonomiku na Slovensku,  bol pre rozsiahlu kritiku a nejasné deliace línie s už schváleným a v súčasnosti implementovaným NP Inštitút sociálnej ekonomiky II stiahnutý z rokovania zasadnutia, rovnako ako  kritizovaný projekt Regionálnych centier podpory učiteľov MŠVVaM SR.

Školstvo predložilo významný projekt podpory tvorby vzdelávacích politík postavených na dátach realizovaný Inštitútom vzdelávacej politiky MŠ SR, ktorý však pre nedostatok času nebol dostatočne pripravený a prerokovaný, hoci jeho zámer je veľmi dôležitý. Monitorovanie a hodnotenie úrovne kľúčových kompetencií dospelých v PIAC testovaní a vytvorenie pilotných tréningových centier v SOŠ predložila sekcie stredných škôl MŠ SR.

Po niekoľký krát členovia komisie zastupujúci  občiansku spoločnosť upozornili na 3 roky meškajúcu dopytovo-orientovanú výzvu  pre zariadenia poradenstva a prevencie na zvýšenie kvality reformy poradenského systému. Rovnako tak bolo upozornené na niekoľko mesačné meškanie začiatku implementácie už schválených zámerov národných projektov a to: NP Integrácia štátnych príslušníkov tretích krajín vrátane migrantov a NP Podpora odborných a koordinačných kapacít strešných organizácií občianskej spoločnosti. Zároveň jedným z pozitívnych príkladov je príprava zámeru NP Vytvorenie systému distribúcie darovaných potravín, ktorého realizátorom je ÚSV ROS v spolupráci s partnerom z mimovládneho prostredia.

Zástupcovia tiež upozornili na veľmi zdĺhavé procesy DOV pre občiansky sektor pri projektoch sociálnej pomoci, čo vedie k likvidácii sociálnych služieb a podpory rozvoja občianskej spoločnosti v témach, kde štát dlhodobo nemá kapacitu riešiť. Pri projektoch predkladaných ministerstvom školstva bolo zase upozornené na nedostatočne nastavené procesy MŠVVaM SR pri realizovaní toľkých NP, nedostatočnej kvalite riadenia rezortu. Kapacity jednotlivých sekcií sú vyčerpané na procesy k eurofondom a proces informovania a usmerňovania škôl a školských zariadení má veľké nedostatky.

Na zasadnutí bol predložený na preschválenie  už vyššie spomínaný zámer NP Integrácia štátnych príslušníkov tretích krajín vrátane migrantov, ktorý je pokračovaním projektu EU CARE. Dôvodom prechválenia NP bola zmena spoluimplementujúceho orgánu, ktorým sa namiesto USV ROS stala Sekcia európskych programov MV SR  (pozn. EU CARE úspešne implementoval USV ROS prostredníctvom konzorcia nadácií, kedy bol prvý krát v podmienkach EŠIF vyskúšaný systém regrantingu.) Tento krok i meškanie projektu kritizovali zástupcovia občianskej spoločnosti i EK. Záverom sa niesla téma strednodobého hodnotenia Programu Slovensko a priority EK na ďalšie obdobie.

Pracovná skupina deti a rodiny v núdzi

V prvom polroku 2024 zaznamenala veľké pracovné úspechy nadrezortná pracovná skupina NP zameraných na problematiku deti v riziku zriadená pod Komisiou. Úrad splnomocnenca vlády SR pre rozvoj občianskej spoločnosti spolu s občianskymi členmi Komisie C4 pripravili dva workshopy na tému sieťovania a evaluácie a to 20.2.2024 a 19.3.2024. Sieťovanie malo za cieľ vzájomné oboznámenie sa projektov, spoznávanie ich cieľových skupín a aktivít, prepojenie projektov a ich synergie. Druhý workshop sa už špecificky viac zameral na evaluačné procesy projektov, ktoré  predstavil Inštitút pre výskum práce a rodiny v spolupráci s Centrom vzdelávacích analýz. Uvedené analytické jednotky v rámci PS uzavreli spoluprácu s MPSVR SR sekciou riadenia programov EÚ na autoevaluačné a analytické činnosti zamerané na nastavenie procesov vo vnútri týchto NP.

Relevantné projekty školstva a časti práce a sociálnych vecí spoločne vytvorili aj bližšie partnerstvá a začali sa stretávať v snahe nastaviť si spoločne synergie a aktivity v témach krízovej intervencie a duševného zdravia. Menšia časť NP zatiaľ nie je aktívne zapojená do budovania partnerstiev, na čo sa musí zamerať ďalšie pokračovanie práce. Aktivity pracovnej skupiny pokračovali aj v sieťovaní rezortov.

Zrealizovali sa opakované pracovné stretnutie na lepšie prepojenie a prípravu NP s rezortom školstva, kde sa ukázala dobre nastavená vzájomná prepojenosť aj s občianskou spoločnosťou. Postupne sa podarilo aj stretnutie s MV SR s odborom prevencie kriminality, stretnutie so sekciou zdravia MZ SR a Zborom justičnej a väzenskej stráže MS SR, ktoré prejavili záujem a snahu o bližšiu spoluprácu, čomu svedčia aj dva nadrezortné webináre: jeden pre školstvo zo strany MV SR „Plnenie oznamovacej povinnosti voči zodpovedným orgánom so zameraním na školské prostredie“, a jeden pre pediatrov zo strany poradenského systému školstva „Školská legislatíva pre pediatrov“.

Na základe vyššie uvedených spoluprác sa začala spolupráca na  príručke pre deti väznených príbuzných.  Uskutočnilo sa aj stretnutie s Úradom komisára pre deti a jeho zástupcami k prienikom a možnej spolupráci a zaradenia zástupcu k členom PS. Všetky takéto činnosti ukazujú na aktívnu prácu pracovnej skupiny.

Poradný výbor pre sociálne inovácie (PV SI)

PV SI zriadilo MPSVR SR, ako poradný orgán, ktorý združuje jednotlivcov a zástupcov/zástupkyne organizácií reprezentujúcich široké spektrum sektorov a oblastí s expertízou v riešení spoločenských výziev a zameriava sa na vytváranie podmienok úzkej spolupráce so zainteresovanými stranami v oblasti navrhovania, implementácie, monitorovania a vyhodnotenia projektov v oblasti sociálnych inovácií. PV SI má poradnú úlohu, vypracováva návrhy na opatrenia na zlepšenie implementácie projektov, ktoré budú financované z PSK v rámci priority Sociálne inovácie a experimenty a predkladá ich MPSVR SR vo forme odporúčaní. PV SI začal svoju činnosť od novembra 2023, pričom prvými výstupmi práce PV sú: definícia sociálnych inovácií, návrh hodnotiaceho procesu na posudzovanie projektových zámerov na podporu sociálnych inovácií a príprava nasledujúcich výziev v oblasti sociálnych inovácií:

  • DOP Nástroje na podporu zamestnanosti najviac znevýhodnených osôb
  • DOP Rozvíjanie inovačných ekosystémov a vytváranie nástrojov na podporu sociálnych inovácií  v regiónoch
  • DOP – Sociálne inovácie – škálovanie overených nástrojov v sociálnom začlenení
  • DOP – Sociálne inovácie – škálovanie overených nástrojov vo vzdelávaní a výchove

Vznik a pôsobenie Komisie PO 4 v prvom polroku 2024 možno celkovo hodnotiť pozitívne. Koordinácia so zástupcami EK sa zlepšila, avšak kľúčovým faktorom  pre ďalší úspech bude spolupráca občianskeho sektora s novým vedením úradu splnomocnenca pre rozvoj občianskej spoločnosti.

Polrok priniesol kvalitné a silné národné projekty vo vzdelávaní a sociálnych oblastiach, ale aj stále predkladané slabšie pripravené projekty. Synergia a nadrezortnosť projektov zatiaľ nie sú systémovým krokom ale skôr záujmom nadšených a otvorených jednotlivcov. Vďaka skvelej proaktivite a pripomienkam členov občianskej spoločnosti prišlo k viacerým pozitívnym zmenám v projektoch a činnosti. Konzultácie/Okrúhle stoly k NP a DOV zatiaľ nedosahovali potrebnú kvalitu a prispievali skôr malou mierou k skutočnej kvalite projektov, k diskusii a participatívnej príprave. Najväčšie výzvy do budúcnosti bude monitorovanie a príprava road mapy národných projektov, začiatok ich rozsiahleho monitorovania zo strany Komisie C4, opätovné kvalitnejšie nastavenie zmysluplnej participácie pri tvorbe NP a DOV.

Občianska spoločnosť  je vysoko ostražitá a znepokojená z udalostí obmedzovania jej činnosti na poli kontroly eurofondov. Napriek uvedenému, komisia cieľa 4 preukazuje vysokú mieru aktivity a odhodlania pri plnení svojich úloh. Všetky podporné inštitúcie fungujú na vysokej úrovni a zavedenie PV SI a PS pre deti a rodiny v núdzi predstavuje vynikajúci príklad dobrej praxe. Pre zachovanie transparentnosti a efektívnosti využívania finančných prostriedkov z fondov EÚ, ako aj princípu partnerstva s občianskou spoločnosťou, budú členovia komisie i naďalej dôsledne monitorovať politickú situáciu na Slovensku a strážiť princíp partnerstva zakotvený v Partnerskej dohode Programu Slovensko a uplatňovaný pre cieľ 4.

Zápisnice, zoznam členov a priebeh rokovaní Komisie je možné sledovať priamo na webstránke Komisie pre cieľ PO 4.

Vypracoval: Viktor Križo

15. decembra 2023

Viktor Križo zastupuje Inklukoalíciu od mája 2023 v Komisii pri Monitorovacom výbore pre Program Slovensko 2021 – 2027 pre cieľ 4 (Sociálnejšia a inkluzívnejšia Európa vykonávajúca Európsky pilier sociálnych práv) politiky súdržnosti EÚ. Ide o Komisiu nového eurofondového obdobia 2021-27 programu Slovensko, ktorá schvaľuje Zámery národných projektov a monitoruje ich kvalitu a implementáciu. Spolu s ďalšími 5 členmi zastupuje v tejto asi 30-člennej komisii občiansky sektor pod hlavičkou Úradu splnomocnenca vlády pre občiansku spoločnosť. Všetky informácie o komisii, členoch a zápisniciach sa nachádzajú priamo na webových stránkach Eurofondoch. Úlohou zástupcu za Koalíciu je zastupovať záujmy kvalitného inkluzívneho vzdelávania, nadrezortný princíp, multidisciplinaritu, efektivitu, spoluprácu s neziskovým sektorom a jeho zapojenie, transparetnosť a demokratické hodnoty.

Menu