V Bratislave, 16. mája 2023
Miroslava Hapalová bola pôvodne zvažovanou nominantkou prezidentky Zuzany Čaputovej na ministerku školstva v pripravovanej vláde odborníkov. Vzápätí sa začalo čosi, čo je pre nás neprijateľné – masívny útok na odbornú a ľudskú povesť človeka bez objektívneho opodstatnenia. Vznikol mylný dojem, akoby sa tohto útoku zúčastňovala významná časť škôl a odbornej verejnosti. To, čo nastalo, nebola diskusia o kandidátke, bol to len úder vedený neférovo, pomocou lží a poloprávd a manipulácii s informáciami. Nikto už nemal do vymenovania vlády čas verejne uviesť veci na pravú mieru.
Školstvo má v spoločnosti osobitnú úlohu: kultivovať spoločnosť, pôsobiť na morálne nastavenie budúcich generácií. Preto považujeme za podstatné dôrazne sa ozvať. Nejde tu len o osobu Miroslavy Hapalovej. Útoky na ňu oslabujú poctivý prístup k faktom, kritické myslenie a deštruujú slušnosť voči komukoľvek.
Kriticky vnímame, že v našej spoločnosti sa stáva bežným nástrojom pri presadzovaní záujmov dehumanizácia, osobné útoky a očiernenie osobností, ktorý sa rozširuje už nielen v politickom boji, ale aj na odbornej pôde. My, dolu podpísaní, ktorí pani Hapalovú poznáme na základe spolupráce a výsledkov jej práce, preto túto kampaň účelovo poškodzujúcu osobnú aj profesionálnu česť odsudzujeme, a vyjadrujeme podporu pani Hapalovej.
Spôsob komunikácie politikov a bulvárnych médií ovplyvniť nedokážeme. Ale pedagogická komunita musí rozmýšľať a vystupovať inak.
Pani Hapalovú poznáme ako jednu z najväčších odborníčok na oblasť inkluzívneho vzdelávania na Slovensku. Viedla Štátny pedagogický ústav v ťažkých podmienkach jeho transformácie. Aj napriek náročnému obdobiu dokázala udržať v tejto inštitúcii kvalitných odborníkov a odborníčky a dosahovať výsledky, ktoré predstavovali významnú podporu pre školy v náročných pandemických časoch. Dôkazom jej práce na ŠPÚ je aj veľmi kvalitne pripravený Plán obnovy a odolnosti v oblasti kurikulárnej reformy a zavedenia nárokovateľných podporných opatrení pre deti a žiakov, vrátane systému ich financovania. Obe tieto reformy boli pod jej vedením pripravené spôsobom, ktorý by znamenal modernizačný skok pre slovenské školstvo. Aj aktuálna novela školského zákona je vo veľkej miere výsledkom aj jej práce a schopnosti spolupráce s ďalšími odborníkmi.
Pani Hapalovú nepoznáme ako niekoho, s kým sa nedá spolupracovať, ako naznačuje kampaň proti nej. Naopak, ona za svojimi kolegami vždy stojí a poskytuje im potrebnú podporu. Sama pre svoju prácu obetuje svoj osobný komfort a energiu ďaleko presahujúcu jej pracovné povinnosti.
Ako výnimočná profesionálka a mimoriadne čestný človek mnohým ľuďom prekáža. Stiahnutie jej nominácie na ministerku školstva vo vláde odborníkov vnímame ako veľkú škodu – o to viac, že sa tak stalo pre účelovú a neférovú kampaň proti jej osobe. Dúfame, že vzhľadom na jej expertízu a výnimočný charakter ju súčasné dianie neodradí od práce v školstve a v angažovaní sa vo verejnom živote. Bolo by to na škodu detí, ich rodičov a učiteľov, ako aj celej spoločnosti.
Meno a priezvisko | Pozícia | |
1. | Renáta Hall | Bývalá riaditeľka projektu To dá rozum, na ktorom p. Hapalová pracovala; bývalá poradkyňa premiéra Hegera a premiérky Radičovej pre školstvo |
2. | Ivan Mikloš | Prezident MESA10, ktorá realizovala To dá rozum |
3. | Iveta Radičová | Bývalá premiérka Slovenskej republiky |
4. | Šimon Babjak | Koordinátor Žiackeho poradného výboru pri NIVaM |
5. | Ján Marušinec | Riaditeľ MESA10 |
6. | Mgr. Alžbeta Štofková Dianovská | Hlavná školská inšpektorka |
7. | Viera Kalmárová | Bývalá hlavná školská inšpektorka |
8. | Romana Kanovská | Nadácia Pontis – policy manažérka, predtým riaditeľka Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania. Spolupracovala som s Mirkou Hapalovou pri príprave Plánu obnovy a strategického prepojenia obsahovej reformy a meraní výsledkov vzdelávania. Spolupracujeme naďalej v projektoch Pontisu a UNICEF. |
9. | Janette Motlová | Riaditeľka, Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie (VÚDPaP) |
10. | Anna Derevjaníková | Vedúca pracovnej skupiny Umenie a kultúra, členka pracovnej skupiny od začiatku práce na kurikulárnej reforme. |
11. | Arnold Kiss | NIVaM |
12. | Veronika Fishbone Vlčková | riaditeľka Nadácie Milana Šimečku |
13. | Mgr. Marek Chomanič, LL.M. | Generálny riaditeľ sekcia koncepcií, analýz a regionálnej podpory, Úrad splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity |
14. | Ľudmila Liptáková | profesorka na Prešovskej univerzite a zamestnankyňa NIVaM-u |
15. | Elena Gallo Kriglerová | Riaditeľka, Centrum pre výskum etnicity a kultúry (CVEK) |
16. | Prof. Jarko Fidrmuc | Predseda Slovenskej ekonomickej spoločnosti |
17. | Marcel Zajac | Predseda správnej rady Centra pre filantropiu n.o. |
18. | Zuzana Labašová | Programová manažérka Komenského inštitútu a zástupkyňa organizátora a členka expertnej poroty ocenenia Učiteľ Slovenska, v ktorej ako expertka na vzdelávanie pôsobí aj Miroslava Hapalová |
19. | Michal Rehúš | Analytik, Centrum vzdelávacích analýz, bývalý riaditeľ Inštitútu vzdelávacej politiky na ministerstve školstva |
20. | Juraj Lizák | Riaditeľ Rady mládeže Slovenska, spolupracoval s p. Hapalovou vo výberovej komisii pre Žiacky poradný výbor pri ŠPÚ |
21. | Zuzana Hozlárová | Predsedníčka Študentskej rady vysokých škôl |
22. | Zuzana Petková | Nadácia Zastavme korupciu, s M. Hapalovou a ŠPÚ nadácia spolupracovala na reforme hodnotového vzdelávania |
23. | Andrea Najvirtová | riaditeľka Človek v ohrození, n.o. |
24. | Veronika Jursová Prachárová | Riaditeľka, Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť |
25. | Pavel Hrica | Riaditeľ OZ Cesta von |
26. | Jana Feherpataky-Kuzmová | Riaditeľka OZ Inštitút pre aktívne občianstvo, autorka konceptu Školy, ktoré menia svet, odborníčka na občianske vzdelávanie, spolupracovníčka M. Hapalovej v rámci kurikulárnej reformy |
27. | Peter Lenčo | Posledný generálny riaditeľ IUVENTY – Slovenského inštitútu mládeže pôsobiaci vo funkcii v tom istom čase ako M. Hapalová ako riaditeľka ŠPÚ |
28. | Fedor Blaščák | Nadácia otvorenej spoločnosti Bratislava |
29. | Lenka Rovňanová | Vysokoškolská učiteľka, dekanka Pedagogickej fakulty Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici. Spolupracujúca s M. Hapalovou a jej tímom v príprave kurikulárnej reformy; spolupráca v porote ocenenia Učiteľ Slovenska. |
30. | Lucia Šrámková | Ekonómka, Kancelária Rady pre rozpočtovú zodpovednosť, bývalá riaditeľka Inštitútu finančnej politiky, koordinátorka východísk Plánu obnovy |
31. | Richard Kollár | matematik |
32. | Viktor Križo | Expert na inkluzívne vzdelávanie, člen Komisie štrukturálnych fondov za občiansku spoločnosť Cieľ 4 a Slovenskej komo |
33. | Pavol Janoško | Univerzitný docent, Pedagogická fakulta UK v Bratislave, člen výboru PRO LP asociácie liečebnej pedagogiky |
34. | Jana Randa | lektorka v oblasti inkluzívneho vzdelávania, Spolupracovníčka M. Hapalovej v projektu Európskej komisie a Rady Európy k inkluzívnemu vzdelávaniu |
35. | Jozef Miškolci | vedecký pracovník v oblasti inkluzívneho vzdelávania, bývalý vedúci sekcie inklúzie a národnostných menšín ŠPÚ v období, kedy bola M. Hapalová riaditeľkou ŠPÚ |
36. | Peter Dráľ | analytik a metodik v oblasti vzdelávania, riaditeľ OZ Nové školstvo, spolupracovník M. Hapalovej v projekte To dá rozum a v iniciatívach zameraných na inklúziu, desegregáciu a vzdelávanie žiakov s odlišným materinským jazykom |
37. | Marta Horňáková | Profesorka, čestná predsedkyňa PROLP Asociácie liečebných pedagógov, autorka publikácií o inkluzívnom vzdelávaní, vysokoškolský pedagóg |
38. | Bálint Lovász | Spolupracoval s p.Hapalovou ako bývalý predseda Študentskej rady vysokých škôl |
39. | Branislav Pupala | Profesor pedagogiky, spoluautor Plánu obnovy a odolnosti v časti kurikulárnej reformy, poradca M. Hapalovej ako riaditeľky ŠPÚ pre kurikulárnu reformu |
40. | Dávid Králik | Učiteľ Slovenska na diaľku 2021 |
41. | Petra Fridrichová | Vysokoškolská učiteľka PF UMB v Banskej Bystrici, bývalá riaditeľka Štátneho pedagogického ústavu, analytička projektu To dá rozum, spoluautorka východísk zmien v kurikule základného vzdelávania, bývalá koordinátorka kurikulárnej reformy počas pôsobenia M. Hapalovej na ŠPÚ |
42. | Juraj Hipš | Odborník na vzdelávanie, zakladateľ Komenského inštitútu, spolupracovník M. Hapalovej v rámci komisie ceny Ućiteľ Slovenska – Global Teacher Prize |
43. | Jana Lowinski | Spoluzakladateľka Inklukoalície a Platformy rodín detí so zdravotným znevýhodnením. Spolupracujúca s M.Hapalovou ako členka Hlavnej koordinačnej skupiny pri príprave nárokovateľných podporných opatrení pri ŠPU. |
44. | Mariana Korbelová a tím školy | Riaditeľka školy |
45. | Zuzana Suchová | Právnička v oblasti presadzovania práv detí so zdravotným znevýhodnením, spolupracovala s p. Hapalovou a jej tímom pri príprave reformy podporných opatrení ako zástupkyňa Platformy rodín detí so zdravotným znevýhodnením |
46. | Katarína Vančíková | Členka tímu To dá rozum |
47. | Monika Fričová | Štatutárka Platformy rodín detí so zdravotným znevýhodnením; spolupracujúca s M. Hapalovou v rámci reforiem inkluzívneho vzdelávania a včasnej intervencie. |
48. | Ľudmila Belinová | Členka výboru Platformy rodín detí so zdravotným znevýhodnením; spolupracujúca s M. Hapalovou pri presadzovaní práv detí so zdravotným znevýhodnením v oblasti dostupnosti vzdelávania pre všetky deti |
49. | Zuzana Kováčová Švecová | Vysokoškolská pedagogička, spoluautorka zmien v kurikule pre slovenský jazyk a literatúru, spolupracujúca s M. Hapalovou počas pandemickej situácie v rámci prípravy podporných materiálov pre žiakov a učiteľov |
50. | Slavomír Bachratý | Detská organizácia Fénix Bratislava Devínska Nová Ves Zlatý Fénix – neformálne vzdelávanie, voľnočasové aktivity pre deti a mládež, podujatia pre deti a mládež |
51. | Richard Medal | riaditeľ Centra environmentálnych aktivít, podpredseda celoslovenskej siete envirovýchovných organizácií Špirála, v úzkej a užitočnej spolupráci s ŠPÚ a p. Hapalovou pri rozbehu kurikulárnej reformy |
52. | Zuzana Havírová | riaditeľka, Rómske advokačné a výskumné stredisko, spolupracovali sme, keď bola M. Hapálová riaditeľka v organizácii Človek v tísni – pobočka Slovensko |
53. | Alica Petrasová | Pedagogická fakulta PU v Prešove |
54. | Marek Kapusta | Občianske združenie Superar Slovakia – pôsobí v oblasti inkluzívneho vzdelávania |
55. | Alexandra Hučeková | Laureátka hlavnej ceny poroty Učiteľ Slovenska 2021, učiteľka a riaditeľka súkromnej jazykovej školy v Žiline, p. Hapalová je členkou odbornej poroty |
56. | Peter Farárik | Výskumný a vývojový zamestnanec pre vzdelávaciu oblasť Človek a spoločnosť so špecializáciou na geografiu, Odbor podpory formálneho vzdelávania, Národný inštitút vzdelávania a mládeže, autor metodického portálu Lepšia geografia |
57. | Stanislav Lukáč | Člen tímu To dá rozum a bývalý zamestnanec ŠPÚ |
58. | Martin Kahanec | Zakladateľ a riaditeľ Stredoeurópskeho inštitútu pre výskum práce (CELSI), ktorý sa spolupodieľal na výskume v rámci projektu To dá rozum. |
59. | Anna Dráľová | Výskumníčka, Nadácia Milana Šimečku, bývalá zamestnankyňa ŠPÚ/NIVaM |
60. | Alexandra Ostertágová | Analytička, Centrum vzdelávacích analýz, bývalá zamestnankyňa ŠPÚ |
61. | Lucia Rosáková | InkluCiTy, o.z.- zakladajúci člen InkluKoalície, InkluCentrum (spoluzakldateľka), oz Domáce vzdelávanie na Slovensku (konzultantka pre rodiny detí so švvp a v nútenom homeschoolingu), laická poradkyňa v Platforme rodín det |
62. | Matej Sedláček | Bývalý zamestnanec ŠPÚ |
63. | Barbora Michnová | Riaditeľka RCPU Liptov, bývalá zamestnankyňa ŠPU |
64. | Radovan Kyrinovič | Psychológ, manažér Ligy za duševné zdravie, predseda Slovenská ADHD asociácia – OZ |
65. | René Skácal | Psychológ, bývaly zamestnanec ŠPÚ/NIVaM |
66. | Silvia Olenikova | Pedagogická, výskumná pracovníčka, zamestnankyňa ŠPÚ/NIVAM |
67. | Monika Podolínska | učiteľka |
68. | Zuzana Poláčková | výskumníčka |
69. | Iveta Barková | Laurétka národnej ceny Učiteľ Slovenska, nominantka Top 50 The Global Teacher Prize, riaditeľka súkromnej základnej školy |
70. | Martin Kuruc | vysokoškolský učiteľ na Pedagogickej fakulte UK v Bratislave |
71. | Ľubica Falťanová | Špeciálna pedagogička, bývalá zamestnankyňa ŠPÚ/NIVaM |
72. | Tina Gažovičová | odborníčka na vzdelávacie politiky, pracovala pod vedením M. Hapalovej na ŠPÚ/NIVaM ako vedúca oddelenia pre inklúziu a špeciálnu pedagogiku |
73. | Dana Masaryková | Pedagogická fakulta TU v Trnave |
74. | Ondrej Gallo | Nadácia pre deti Slovenska |
75. | Ján Fischer | Pedagóg ZŠ, koncový aplikátor všetkých reformných krokov za posledných 40 rokov |
76. | Andrej Návojský | Výskumný a vývojový zamestnanec pre kurikulárnu politiku (Oblasť tvorby podporných materiálov a prierezové gramotnosti), Odbor podpory formálneho vzdelávania, NIVaM |
77. | Peter Pallo | Laureát hlavnej ceny poroty Učiteľ Slovenska 2020 |
78. | Barbora Čaplová | Psychologička, Výskumná a vývojová zamestnankyňa NIVaM |
79. | Ľubica Ťapajová | Manažérka komunikácie, bývalá zamestnankyňa ŠPÚ/NIVaM |
80. | Zuzana Vasičak Očenášová | Nadácia Zastavme korupciu, Gymnázium C.S.Lewisa |
81. | Paula Hohrová | Podpredsedníčka Študentskej rady vysokých škôl pre zabezpečovanie kvality vysokoškolského vzdelávania |
82. | Matej Šuránek | Podpredseda Študentskej rady vysokých škôl pre doktorandské štúdium |
83. | Daniel Belluš | Podpredseda Študentskej rady vysokých škôl pre zahraničné záležitosti |
84. | Marek Vojtko | Podpredseda Študentskej rady vysokých škôl pre mládež a šport |
85. | Martina Kolesárová | Výkonná riaditeľka, Nadácia Pontis |
86. | Lucia Spodniaková | Podpredsedníčka Študentskej rady vysokých škôl pre sociálne záležitosti |
87. | Natália Hlavatá Hudáčková | Prírodovedecká fakulta Univerzity Komenského v Bratislave |
88. | Anna Symington-Maar | Riaditeľka o.z.Rozmanita |
89. | Maša Bartko (Orogváni) | Koordinátorka a lektorka v Nadácii pre deti Slovenska v projekte Škola inkluzionistov |
90. | Vladimír Dočkal | Detský psychológ, vedecký pracovník, vysokoškolský učiteľ |
91. | Lýdia Šuchová | Bývalá riaditeľka základnej školy |
92. | Gabriela Pleschová | Vedúca Centra pedagogickej podpory Filozofickej fakulty Univerzity Komenského |
92. | Miriam Ngombe | Bývalá zamestnankyňa ŠPÚ/NIVaM v projekte Podpora odídencov z Ukrajiny vo vzdelávaní |
94. | Marek Hojsík | Stredoeurópska univerzita (CEU), vedúci iniciatívy Roma Civil Monitor |
95. | Soňa Puterková | učiteľka, lektorka vzdelávania, členka správnej rady Slovenskej komory učiteľov |
96. | Katka Makara | Bývalá učiteľka a špecialistka na komunikáciu vo vydavateľstve učebníc pre 1. stupeň, koučka a autorka aktivít pre deti |
97. | Magdaléna Špotáková | Psychologička |
98. | Andrej Svorenčík | University of Pennsylvania |
99. | Martin Kanovský | Profesor Univerzity Komenského, spolupracoval s Mirkou Hapalovou pri novele zákona o vysokých školách, a ona bola prvou študentkou z iného odboru, ktorá si dobrovoľne zapísala jeho kurz Terénne metódy a techniky na FSEV UK |
100. | Michaela Bubelíniová | Trénerka, koučka a nezávislá konzultantka v oblasti inklúzie a HR |
101. | Roman Baranovič | Združenie škôl CS Lewisa |
102. | Michaela Vargová | Rada pre rozvoj materských škôl |
103. | doc. PhDr. Marián Ambrozy, PhD., MBA | Prorektor pre vedu, výskum a medzinárodné vzťahy, ISM Prešov |
104. | Viera Hincová | Psychologička a lektorka, o.z. A Centrum a HANS, spolupráca na tvorbe podporných opatrení a metodike k hodnoteniu, hlavná metodička projektu Podpora odídencov z Ukrajiny vo vzdelávaní, NIVAM |
105. | Lucia Brandstetter | Správna rada Únie súkromných škôlok a jaslí |
106. | Viktória Barátová | Správna rada Únie súkromných škôlok a jaslí |
107. | Zuzana Saganová | Správna rada Únie súkromných škôlok a jaslí |
108. | Jana Kružliaková | Špeciálna pedagogička |
109. | Ľuba Habodászová | Analytička pre oblasť vzdelávania |
110. | Alexander Mušinka, Ph.D. | Kultúrny antropológ a romista, Ústav rómskych štúdií, PU Prešov |
111. | Jitka Dobbersteinová | Odbor pre podporu otvorenej vedy CVTI SR |
112. | Daniel Szalai | Pedagogická fakulta UKF, Nitra |
113. | Jakub Tešinský | Zástupca riaditeľky ZŠ, bývalí zamestnanec a kolega |
114. | Jana Pauková | Psychoterapeutka, autorka publikácie “Na vedľajšej koľaji” |
115. | Petra Ježeková | Projektová manažérka CEEV Živica |
116. | Edita Rigová | Analytička na Úrade splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity |
117. | Ivana Fraňová | psychologička/psychoterapeutka |
118. | Zuzana Oravcová | Štatutárka a zakladateľka OZ Univerzitka Trenčín. Pôsobila som na ŠPÚ pod vedením p. Hapalovej, spolupracovala som s ňou pri príprave reformy podporných opatrením v rámci inkluzívneho vzdelávania. |
119. | Naďka Pätoprstá | Učiteľka, Gymnázium Juraja Hronca |
120. | Eva Vavráková | psychologička |
121. | Martin Martinkovič | Združenie pre kariérové poradenstvo a rozvoj kariéry |
122. | Dáša Štefancová Gregorová | psychologička |
123. | Adriána Šišková | Bývalá zamestnankyňa ŠPÚ, koordinátorka vysielania Školský klub |
124. | Eva Fridrichová | Učiteľka pre primárne vzdelávanie |
125. | Martina Kubáňová | prekladateľka a výskumníčka, s M. Hapalovou a jej tímom na ŠPÚ spolupracovala na téme financovania podporných opatrení |
126. | Adam Škopp | Školský špeciálny pedagóg |
127. | Andrea Benková | učiteľka, Správna rada Slovenskej komory učiteľov |
128. | Prof. Jana Plichtová, PhD. | školiteľka M. Hapalovej počas PhD štúdia na Fi FUK |
129. | PhDr. Jana Zemandl, PhD. | Detská psychologička |
130. | Ivana Poláčková | Riaditeľka CEEV Živica |
131. | Andrej Králik | Manažér, Partners |
132. | Radoslav Plánička | KI/CEEV Živica (aktuálne na materskej dovolenke) |
133. | Boglárka Kurka Ivanegová | Predsedníčka, ŠPIRÁLA – Sieť environmentálne výchovných organizácií |
134. | Lenka Zápotocká | vedúca programov sociálnej integrácie organizácie Človek v ohrození |
135. | Mgr. Petra Gogoláková | školská psychologička, členka Oz Inkluziv |
136. | Mgr. Lucia Balážová | školská psychologička, zakladateľka Oz Inkluziv |
137. | Veronika Cifrová Ostrihoňová | Moderátorka relácie Silná zostava, ktorej sa zúčastnila p. Hapalová |
138. | Marek Tesar, PhD. | Head of School and Associate Dean, The University of Auckland |
139. | Filip Vagač | Správca Nadácie Jána Langoša |
Kontakt: [email protected]